2008-11-27

Desiré: Engelsk humor i rättan tid


Det Engelska lyxvaruhuset Harvey Nicols tar vara på tiden vi lever i: de tar hjälp av den ekonomiska krisen för att göra en rolig kampanj.
På temat ”The Recession Has Never Looked So Good" annonserar varuhuset med nedtonade annonser med enkla copylösningar som, "Now with shorter queues" och "Booking a table has never been easier".
Det känns så otroligt enkelt och är så klockrent. Annonserna är spartanska och samtidigt lyxiga: man tittar en gång och förväntar sig att det ska stå något helt annat, tittar igen och hajar till. Skön kontrast mellan form och text. Varuhuset leker med lågkonjunkturen och talar om att ”vi ser inte så allvarligt på det, kom in och lek”. Och det är väl precis vad man vill höra när man, överallt annars, får veta att det är dåliga tider på ingång och att vi ska passa oss. Harvey Nicols vågar skoja helt enkelt. Det känns bra. Och tilltalande.

Och nu till huvudanledningen att jag ens skriver det här inlägget – är inte det här ett typexempel på Engelsk humor? De vågar skoja om allt. Lite lågmält, torrt och ganska sarkastiskt men det träffar precis där det ska (tänk ” I Never Read the Economist”). De ”där borta” verkar helt enkelt inte vara rädda för att skämta och vara ironiska på varumärkets bekostnad. Go engelsk humor!

Inga kommentarer: