2009-03-13

Desiré: Folket får skrika tillbaka.

Hur är folks inställning till reklam egentligen? Jag vågar faktiskt inte påstå att jag har någon vidare koll på det. Umgås man med människor som älskar, älskar, älskar reklam med allt vad det innebär hela dagarna får man en ganska orealistisk bild är jag rädd.
Men ska jag trots allt ge mig på en vild gissning satsar jag mina slantar på att gemene svenne inte har värst mycket till övers för reklam.
I alla fall inte reklam som uppfattas som reklam. Men numera skapas det ju fantelitastiska ting som talar med och engagerar målgruppen istället för att skriva den på näsan. Annonser känns ju gammalt. Men det är en helt annan historia.

Det jag vill ta upp med det här inlägget är Guldäggets kampanj, signerad Garbergs.
I en traditionell tidningsannons ber man om folk och allas synpunkter på reklam.
Annonsen visar en tom utomhusaffisch som ska fyllas i av dom som vanligtvis inte skapar reklamen – mottagarna.
Så här ser den ut:


Copy börjar:
Vi brukar skrika från stora reklamtavlor. Nu är det din tur.

Under Guldägget samlas vi som jobbar med reklamm PR och design för att diskutera vad som är bra kommunikation 2009. Vad skulle du vilja säga till oss? Fyll i annonsen här uppe och skicka den till Sveriges Reklamförbund, Sveavägen 34,, 11334 Stockhom, senast 10 mars.

De intressantaste kommentarerna kommer att visas på stortavlor utomhus. Då lovar vi att för en gångs skull lyssna mer än vi pratar.
Copy slut.

För det första tycker jag att det här är ett fint sätt att involvera invånarna på. Det rycker ju i fingrarna av lust att fylla annonsen, riva ut och skicka. Dessutom kommer Reklamförbundet säkert att få in massa användbara tips som kommer hjälpa reklamens utveckling.
I like it. Skarpt.
Ett problem: Både i rubriken och i brödtexten pratar man om reklambranschen som en skrikande bransch som inte lyssnar utan bara vräker ur sig budskap hittan och dittan. Vilket ju till viss del är sant. Men varför anta att gemene svensks uppfattning är på det viset. Och varför ”erkänna” att man är dålig på att lyssna.
Där tycker jag att man kunde tänkt ett varv till.

Men Guldäggsannonsen får hur som helst mest applådet. Fredagsapplåder.

Inga kommentarer: