2009-02-18

Desiré: Nu infiltrerar vi reklambranschen #2

En inspirerande historia

Jag var döende på andra sidan, sen återfick jag livet i reklamvärlden


Våren 2002 gick allt snett; jag tappade ett bra extraknäck, sambolivet slutade med en skräll och på mitt ordinarie jobb kröp dagarna fram. Vad jag inte visste var att sommaren skulle bli ett helvete och att jag när hösten började var redo att skippa allt och dra åt fanders.

Jag hade en längre tid suktat efter reklambranschen. Som projektledare i min bransch besökte jag ofta byråer, alla de stora och fina i Göteborg. Några hade hockeyspel i ateljén, andra darttavlor. Hos vissa var projektledarna generade när man använde ordet PMS (i tryckjargong, naturligtvis) och hos andra fanns proffs. Överallt fanns lust och dårskap, kreativitet och go. Allt som saknades hos mig och mina kollegor. Delvis beroende på att vi fått en chef som var så oduglig att 20 års grundläggande av bolaget var på väg att smulas sönder.

Då dök annonsen upp. Arbetsprover? Fan, jag hade inga. Förutom några krönikor jag skrivit, ett par redaktionella texter från Poppius, en nekrolog och en kärleksdikt jag författat till en flyktad dam. Jag skeppade in, skrev att det här var ett tvärsnitt av vad jag var, och hoppades väl på nada respons. De ringde dagen efter, dag tre var jag på intervju och på vägen hem från jobbet samma dag ringde de och sa: du är vår man.

Sedan dess har jag skrivit om lägenheter, hus, kommunal arbetsförmedling, psykiska funktionshinder, föräldratelefoner, färsk fisk, bultar, konsulter, skatteregler, ytplätering, Gothia Cup-generaler, arkitekter, livsmedel, film, böcker, rörkonstruktion, mode, frisyrer, tv-apparater och rätt mycket annat.

Varje dag väntar nya ord. Ibland är det förvisso repetition som man nästan kräks av, men så dyker något upp. Ibland en kampanj på nätet, ibland en liten hyllvippa för en butik. Och, jag föds på nytt. Precis som jag gjort tusentals gånger sedan 2002.
Berättare: Man, 36. Copywriter i Göteborg

Att se fram emot i avsnitt #3: förbjuden åtrå i reklambranschen.

Inga kommentarer: