2009-02-02

Frida: vad säger vi till alla unga?

är det verkligen ICE COOL?
jag pratar förstås om den senaste reklamen för Jägermaister "serve ice cold". Ni vet den med ett tafatt cyntcover-finsk melodifestival-band: en ensam gubbe som dansar med sig själv, en dam som får en plastros av sångaren och ett par som ligger och grovhånglar i hörnet. sen kommer det en stor, neonblå text in över bilden där det står: NOT COOL.

sen byter vi scen: en tjej och två killar som beställer in tre shots, sveper dem och röjer järnet.
det filmas ur en åskådares perspektiv och man får följa med ut på dansgolvet med alla "coola", "unga", "poppiga" och påverkade. sen följer nästa textrad: ICE COOL.

vad säger det om oss, vad säger vi till våra bröder och systrar, våra barn och barnbarn?
säger vi inte att det är coolt att dricka? men varför glömmer vi att nämna alla konsekvenser?

om du har tur kommer du undan med huvudvärk dagen efter och en dålig andedräkt efter spyan. har du otur så är det någon som tar dig mellan benen eller på brösten, du kanske inte hittar hem, du kan till och med dö.

jag blir ledsen och rädd när jag helt plötsligt och efter lång tid insåg hur fel signaler den faktiskt kan sända ut!

jag tycker att reklamvärlden ska ta sitt ansvar och med hjälp av alla föräldrar se till att den trend som långt ner i åren kan fördärva människor liv och en hel generation ändrar riktning.

1 kommentar:

fake it til you make it sa...

Desire: Det är väl som alltid med alkoholreklam. Och om jag ska vara ärlig tycker jag inte att det är så fel egentligen. Målgruppen är ju förhoppningsvis de över 18 och småbarnen får faktiskt lyssna på mamma och pappa. Vad dum jag låter. Men jag anser inte att alkoholreklamens jobb är att uppfostra. Däremot är det är trist reklam.