2009-02-12

Desiré: Tips inför stundande helg: Robin Hood


Tecknad barnfilm är underskattad. Jag menar då inte Disney och Pixars nyproduktioner som är precis lika mycket underhållning och mening för oss ”vuxna” personer.
Nej, jag menar riktiga barnfilmer: klassiska Disneyfilmer. Dom som ritades på papper och handlade om livets enkla saker: hur man ska bete sig mot varandra och om vad kärlek är. Inget jättedjupt och komplicerat utan enkla värden i livet med en fantastisk historia som borrar sig in i hjärtat och sitter kvar.
För några helger sedan hade jag och min bror på 14 en Disneyhelg: vi hann med både Lejonkungen, Alladin, Herkules, Lilla Sjöjungfrun och några till.
Och så såg vi på Robin Hood. Disneys tecknade version är från 60-talet om jag minns rätt. Jag har inte sett den filmen sen jag var 10, kanske till och med yngre.
Och vilken film det är! då menar jag inte den fina sagan om han som ger till de fattiga.
Jag menar språket och dialogen. Manuset om du så vill. Jag har aldrig någonsin sett en tecknad film med ett så vackert språk. Man dras in och förtrollas, hela filmen känns som en enda lång vacker dikt. Jag vet inte om Robin Hood är unik på det viset eller om det finns fler guldkorn därute: filmer vi såg när vi var små.
Jag tycker, på riktigt, att ni borde strunta i planerna för helgen och rota fram favvofilmerna från barndomen. De har kvaliteter man glömt bort.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det här var faktiskt precis min plan för söndag kväll. Jag har velat ha disneymaraton så länge nu! Och dom du säger, inte nyproduktionerna och inget animerat. Det var bättre förr ;)