2009-01-19

Desiré: Vänta, vänta, vänta…vad tänkte man här?

Ibland åker jag till min hemort Gnesta. Det är en förfärlig resa som tar ganska precis en timma. Jag brukar ha med mig en bok att läsa. Glömmer jag den blir resan helt fruktansvärd: trånga, gamla tåg, fyllda med diverse suspekt luktande människor. Burr. I fredags glömde jag boken. Fan. Min enda sysselsättning blev således att sitta och titta på ansikten, när jag tröttnade på det tittade jag på fötter. Tillslut längs väggarna upp i taket. Småstadsungdomar är ganska så uttråkade vilket resulterar i att reklamen som en gång satt uppsatt i tåget ganska snart hänger på någon finnig unges vägg. Varför inte egentligen? Reklamplatserna i pendeltåget ekar tomma. Men just i fredags satt det en stackars affisch uppe. Ingen hade velat ta den och jag förstår varför. Jag tog den istället. Kolla här:


Förts har vi rubriken. Den lyder:
Egypten
1001 sandstrand och ett hav fullt med koraller.

Jaha. Vad är tilltalande här. Är det ens någon som fattar en gnutta? Jag gör det inte.

Sedan kommer brödet där allt tydligen ska bli glasklart.
Brödet lyder:
Tusen och ett lyxhotell vid härliga stränder med fin vit sand som bara väntar på dig. Tusen och en fiskart som långsamt simmar i Röda havets kristallklara vatten. Tusen och en sportaktivitet och spännande kulturevenemang för semesterfirare som vill se sig om och familjer som vill ha roligt. Tusen och en fantastisk solnedgång som breder ut sig över de rosaskimrande bergen på Sinaihalvön. Tusen och ett minne som du kommer att ha kvar för alltid.

Och en taskig bild på ett par som snorklar på det.

Kan det bli sämre än så här? Har de låtit en klass 2:a göra denna annons? Eller har Berit på ekonomiavdelningen fått den nobla uppdraget att ta fram en härig text. För mig finns det inga andra alternativ.

Jag antar att det ska anspela på tusen och en natt. Men varför står det med siffror i rubriken, och varför tokfel skrivet? vad var tanken med det? Och varför har de en så fruktansvärt dålig copy att jag vill spy upp middagen innan jag ätit den? ”Tusen och en fiskart i det kristallklara vattnet” och vart är relevansen? Och vart är känslan, och vart är…allt?
Jag blir inte sugen på en resa till Egypten.
Blir ni?

1 kommentar:

Ulrika Good sa...

Du anar inte vilken relevant känsla du har när du vill spy upp maten när du tänker på Egypten.