2009-01-15

Frida: kommunikation sker på mottagarens villkor

när man jobbar i vår bransch är det enda man tänker på: "hur ska vi kunna kommunicera ut det här till målgruppen". jag vet inte hur många gånger om dagen jag hör ord som "målgrupp" och "kommunicera" och "når vi ut?".

jag kan ändå inte hjälpa att undra om vi verkligen gör vårt jobb som vi ska. kommunicerar vi som målgruppen kräver? om inte är det vårt fel eller är det uppdragsgivaren som är för mesig?

på min byrå är visionen hög och det är ofta de talas om" internationell klass". men efter alla dragningar kommer de tillbaka med slokade ryggar och ledsna blickar och inte långt där efter hör man hur de suckar och stönar och måste tänka om. för i nio fall av tio träffar man kunder som är nöjda med sitt gamla koncept, eller kanske framförallt rädda för att tänka för långt utanför boxen. det spelar ingen roll om vi har gjort en research och kommer med svart fakta på vita papper.

det roliga i kråksången är att de ändå vill utöka försäljningen, hitta nya målgrupper och komma på nya koncept.

jag vill inte slå oss (alla reklamare) själva för bröstet men det är väldigt lätt att klaga på dålig reklam men aldrig fundera på under vilka premisser de har skapats.

hur kan vi nu nå den högre höjd som krävs trots mossiga beställare och hårda budgetar?

ja, världen utvecklas och pannåer blir till film och virala kampanjer. hela tiden strävar vi efter att hitta på något nytt. det är en rolig och intressant utveckling och om vi lyckas kan vi kanske inte bestiga månen men i alla fall spränga gränser och tänka utanför boxen.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, till och med ALL kommunikation sker på mottagarens villkor.. sorry för pekpinnen..

Sara sa...

Hej Frida. Vilken bra blogg ni skriver.
Frasen "all kommunikation sker på mottagarens vilkor" förstår jag men kan du ge något exempel på hur ni jobbar utifrån det? Hur man ska tänka.
Mvh Sara