2008-11-21

Desiré: Byråfolk Del 3 (sista delen)

Då var vi framme vid tredje och sista delen. Man måste dra gränsen någonstans så jag tar inte upp till exempel designstrategen, produktionsassistenten, ateljeassistenten o.s.v. Jag skulle kunna hålla på i en oändlighet eftersom många byråer ser olika ut, men väljer att hålla mig till någon form av stam.
Så…trogna läsare och ni som ramlat in: jag presenterar här sista delen av den ytterst amatörmässiga serien Byråfolk.


AD ass
Art Directorns ständiga följeslagare.
I första avsnittet nämndes ADn och att denne är en av de få som har fördelen av en assistent. Inte alltid men ofta. AD-assen är en ung och ambitiös klättrare som kanske ännu inte gått reklamskola men är duktig på form och teknik. Han/hon hjälper ADn att göra ut idéerna och gör jobbet som är viktigt men kanske inte alltid hinns med av den arbetsfullproppade kreatören. AD-assen är i början av den långa vägen till att en dag få kalla sig Art Director. Helt enkelt en AD light som får slita ordentligt med ganska dåligt betalt.
Klär sig: medvetet och trendigt eftersom man vill leka med de stora
Säger ”ja visst kan jag göra originaljobb också”

Originalare
Kontorets arbetsmyra nummer ett som vissa dagar knappt tar sig tid att gå på toaletten. Originalaren är den yttersta experten på InDesign och sitter som klistrad framför sin stora skärm dagarna i ända. Ser till att alla original budas iväg i rätt format och skick och har kontakt med retusch och repro. På denna position sitter ofta en kvinna i 40-årsåldern som har ögat, och då menar jag ögat!
En reklambyrå skulle inte överleva utan denna perfektionist.
Klär sig: enkelt och propert
Säger "så här brukade vi göra i quark"

Webbexpert (webbproducent, webbkille, webbyggare…)
En allt viktigare roll på många byråer: enkelt talat en total nörd som kan allt om kodning, flash, java…you name it. Experten vet allt om hur olika idéer kan göras och anpassas till webben.
Ett ofta tekniskt arbete som vanligen besitts av en man. En man lugn som en filbunke, som långt upp i tonåren hade finnar och drack Joltkola. Är det någon som mot förmodan har en PC på byrån är det garanterat webbexperten.
Klär sig: nördigt nittiotal
Säger mycket men ingen förstår språket



Slut för denna gång. Men misströsta inte. En ny serie är på ingång, var så säkra.

1 kommentar:

Anonym sa...

bästa serien nånsin ;)
ni är riktigt duktiga!

keep up the good work flickor.