2008-11-14

Desiré: Farliga reklambyråer


Då och då varnas det i media. Om de farliga arbetsplatserna alltså. Det pratas om byggarbetsplatser där gubbe efter gubbe trillar ner från ställningar, får cementblock i huvudet och allt som fan och hans moster kan tänka sig. Sjukvården är även den farlig och olycksdrabbad, precis som skolorna och restaurangbranschen.
Men ingen nämner reklambyråerna.

För ett otränat öga kanske reklambyrån ser ut som vilket kontor som helst, bara lite snyggare. Men skenet bedrar, mina vänner, för här händer det farligheter kan jag lova.
För det första tillhör vi som jobbar med reklam ett speciellt släkte: de som skapar. Och skapande människor besitter alltid en liten instabil gen. Faktiskt.
Man är lite knäppare än genomsnittet helt enkelt.

Lägg där till att det kryllar av vassa och farliga föremål på världens reklambyråer: här finns tejphållare med sylvassa ”avskärare” (tro mig, jag hyvlade nästan av tumspetsen på en sådan under min första vecka på byrå). Dessutom finns här knivar, vassare än vassast, som det i första hand skärs pannåer och papper med men som lätt glider igenom vilket föremål som helst. Det finns lim, det finns ofta vin och det finns mac-laddare att dänga folk i huvudet med.
Byggarbetsplatser släng er i väggen säger jag bara. Reklambyrån borde stå på listan över Sveriges farligaste arbetsplatser.

Trevlig helg nu!

Inga kommentarer: