2008-11-12

Desiré: Om olika sorters monster och Nikotin

Hur länge har nikotintuggummin/tabletter och plåster funnits egentligen? Sen mitten på nittiotalet kanske? Vi vet alla vad dessa substitut för rökning gör: minskar röksuget genom att innehålla nikotin. Vid regelbunden användning blir man istället beroende av substituten och kan trappa ned rökningen för att sedan tugga som en galning resten av livet.
Effektivt eller inte, det vågar jag inte svara på.

Det har såklart synts en del reklam om nikotinprodukterna, men det är inte särskilt många kampanjer som lyckats, enligt mig.
Kommer ni ihåg den askfejjade cigarettmannen som förföljde folk på stan och i någon film brottades med ett tuggummi, som såklart vann. Det var väl egentligen en ganska kul kampanj, och det enda exemplet som är ok, med det en
kla budskapet ”vårt tuggummi vinner över ditt begär”.

Kampanjen för Nicorette med tema typ ”du vill ha den” som gått senaste å
ren är däremot fruktansvärd. Fokus har legat på hur smaskigt tuggummit faktiskt är och i tv har vi utsatts för en halvfet kvinna som drar upp klänningen på en restaurang, chockar en gubbe så han öppnar munnen, för att sedan sno hans tuggummi. Vi har sett en fiskare trilla i hajvatten, kompisen hoppar då efter i jakt efter, just det, nicotintuggummit. Suck.
Den kampanjen kan aldrig ha sålt fler tuggummin. Dessutom vet väl alla att Nicorette är äckligt. Ingen skulle tugga det frivilligt. Det enda reklamen visar är att man blir beroende av de jäklarna.


Vi får heller inte glömma Nicotinells ”Behåll kontrollen i alla situationer” med en fotograf som lugnt fotar vilda djur på savannen. Kära nån.

Ingen av kampanjerna har berättat vad produkten egentligen gör och hur det hela fungerar.
Inte fö
rens nu.
Niquitin har verkligen lyckats med sin kampanj ”tygla dina monster”: bland annat e
n tecknad film där de med enkla medel (monster) visar exakt vad som händer i kroppen när du försöker sluta röka och hur tugummit/tabletterna fungerar.
Hur bra som helst. Och enkelt.
Se filmen här: http://www.niquitin.se/?page=tygla_dina_monster

Byrå: Arnold, New York

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för det, har också avskytt de reklamerna, dock skrattat åt dem, men bara första gången jag såg dom. Den senaste som utspelar sig på savannen är det dummaste jag har sett! Som att han i vanliga fall skulle bli extremt röksugen och röka en cigarett precis då, löjligt! Som erfaren rökare så vet jag ;)

Anonym sa...

Jojomensan. Kul och syftestydlig reklam. Helt sant att föregångarna inte lyckats lika bra som detta budskap verkar göra. Håller helt och hållet med om att kvinnan som drog upp kjolen knappast fick rökarna att rusa till apoteket..

lord Fredruk sa...

Arnold? Var det inte de som gjorde Volvos pinsamt svaga globalfilm?