2008-11-24

Desiré: IKEA och det perfekta nattlivet


Jag har länge tyckt att IKEA har ganska söt reklam. Ibland är den grymt bra, ibland mindre fantastisk men alltid härlig på något vis. Jag blir lite varm i kroppen och känner en trevlig “hemmakänsla” när jag tänker på vårat världskända varuhus. Om de vill förknippas med hemtrevligt, mysigt och typiskt svenskt har de verkligen lyckats in sin kommunikation. Jag gillar IKEA.

Häromdagen landade det som vanligt en megahög med tidningar på byråns hallmatta. Jag plockade upp Amelia (eller kanske ELLE) och med tidningen kom en liten, liten bilaga. Bara en A6a stor. Signerad IKEA. Framsidan var som en enda stor säng med en skrynkligt klädd man liggandes i, som att han dumpit ned i närmaste bädd efter jobbet, antagligen under ett besök på just IKEA. Jag läste:
“Det perfekta nattlivet är här!”


När jag vecklade ut den lilla bilagan hälsades jag som den nattuggla jag är. Sedan följde en rad sovande människor. Först möttes jag av Jon, fick beskrivet hur han sover, hans kroppstyp och vanor...och vidare hur hans inköpslista ser ut, vad han borde ha för säng och tillbehör alltså. Vid nästa vikning fick jag möta Siv och blev introduserad för hennes sovvanor och alltså vilka sängattiraljer de som kan likna sig vid henne borde köpa. Det fortsatte sedan med flera olika människor och deras sovstil tills den lilla bilagan avslutas med ett “marsch i säng” där jag uppmanas att testa min perfekta säng på IKEA.


Den här pyttiga bilagan gjorde mig glad. Riktigt glad. Den är inte helt fantastisk och den ger mig inte rysningar. Men vet ni, den är himla söt och skapar en riktig må-bra känsla. Precis som jag gissar att IKEA vill göra.
Jag kanske ska köpa mig en ny säng...

Inga kommentarer: