2008-11-26

Desiré: Torr reklam i snöslasket (vart är mångfalden?)

Jag har inte tänkt på det tidigare år men 2008 är bristen på bra utomhusreklam under tidig vinter uppenbar. Vad hände? Ingen inspirerande, kul eller ens bara lite bra reklam skiner med sin prakt ovanför snöslaskiga gator. Beror det kanske på att reklambyråerna börjar söla till sig inför jul? Nej det tvivlar jag starkt på. Antagligen beror det på lågkonjunkturen. Företagen har inga pengar kvar såhär i slutet av året och vill inte skjuta till extra med tanke på ekonomin. Dessutom har de kanske hört att julklappshandeln förväntas nå bottenrekord i år. Svenskarna sparar helt enkelt. Då ska det krängas extra billigt!

Det resulterar i ett vinterStockholm klätt i erbjudanden om cheeseburgare för 12 kr! Billigaste matkassen hos Willys och självklart prackas det på ordentligt från Triss. Drömmen om rikedom känns väl aktuell som aldrig förr när ekonomin dyker och julen närmar sig. Unionens långa copy om arbetarnas rättigheter känns också typiskt ”rusta dig för undergången”.
Jag förstår tänket och att det ska säljas, visst. Men inte skjutsingen måste idéerna utebli för det. I december är folk ute på stan som aldrig förr. Det ska handlas julklappar och besökas glöggfester. Dessutom gör julpyntet att staden är som ljusast på flera månader framöver. Är det inte perfekt tid att göra ett avtryck nu? Är det inte nu utomhusannonseringen ska imponera och sätta sig på näthinnan?

Inga kommentarer: