2008-12-18

Desiré: Fighten om högtiden

Nu nalkas julen och i Sverige är musten en lika självklar del av Jesu födelse som klappar, julgran och farmors gnäll om årets dåliga skinka. Vi har druckit must till jul så länge vi kan minnas. Ingen vet väl egentligen om den bruna, lite beska drycken är god på riktigt. Men vi vet att den ska drickas. I många andra länder är det Coca Cola som är den givna drycken när familjen samlas för högtider. Och Cola har länge försökt slå sig in på den Svenska marknaden kring juletid. Det har väl gått sådär va? Men i år går de extra långt och utger sig föra att vara musten, eller?
Kanske är det bara en överanalys från min sida.

Allt började med att jag såg den här annonsen från Lidl när jag gick på bussen på väg hem från jobbet.

Billig var ordet. Ordvitsen är väl precis vad man förväntar sig från Lidl, men lite gulligt blir det ändå.

När jag kommit till min hållplats möts jag av denna annons.


Klart man drar paralleller. Har Coca Cola förstått att Svenska matbutiker kommer driva med musten som ett måste och bestämt sig för att så tillbaka med samma mynt eller är det bara en tillfällighet? Kanske vill annonsen inte säga mer än att Coca Cola är ett måste till julen. Kanske har de inte ens tänkt på mustens roll i det hela.
Hur som helst. Ordvitsen blir ganska kul när det är Coca Cola som är avsändare. Kanske måste Spendrups och kompani snart böra hårdmarknadsföra sin must till julen. För visst är Cola egentligen godare.

Inga kommentarer: