2008-12-01

Desiré: Julklapparna någon annan behöver


I en galleria på Östermalm stötte jag på denna kampanj från Unicef. Lagom till jul kan man alltså köpa sina klappar för att hjälpa utsatta barn världen över.
Och det är inga vanliga klappar du ger till vänner och bekanta. Hos Unicef säljs myggnät, vattenpumpar, sockersaltlösningar och annat som vi verkligen inte behöver. Du handlar självklart inte åt dina nära och kära utan till någon annans; ett barn någonstans i världen kommer att må lite bättre till jul.
Och hur står sig denna kampanj mot annan för välgörenhet?
För mig är det som vanligt med Unicef: de är duktiga på kampanjer som sticker ut och rakt in i hjärtat.
Ingen har väl glömt “grimasera för varenda unge” som fick stor uppmärksamhet i våras.
Där engagerade man sig i något som var kul och intressant, en snackis på fester, och hjälpte samtidigt barn världen över. Jag som haft lite julklappsångest vet i alla fall vad jag ska ge bort när tomten kommer. Och det är ingen slump att de flesta jag känner är världsföräldrar i just Unicef.

unicef.se


2 kommentarer:

Anonym sa...

hej bejbs,
säger det igen; ääälskar er blogg! ni är superduktiga.

måste bara anmärka på en grej, som den constipated word nazi jag är.
fake it till you make it borde stavas med två Tn om ni inte skriver ut hela ordet... ;)

love yous.

fake it til you make it sa...

Tack för det ordnazist ;) vad menar du med två T:n? förstår inte? Är något fel ändrar vi det mer än gärna för dig. Det vet du ;)