2008-12-11

Desiré: VISA kanske inte får sällskap i plånboken

Nu har det gått tio dagar helt utan kontanter. När VISA-resan började tänkte jag att det skulle bli lätt som en plätt. Jag har aldrig kontanter på mig ändå.
Och jag hade rätt må ni tro. Både på de vanliga men även på de mest oväntade ställena har jag kunnat använda kortet.
Jag kunde köpa en mistel på en liten, liten julmarknad i ett litet, litet stånd med mitt VISA.
Dessutom köpa frukost till jobbet på ett avlägset bageri med kortet.
Pröjsa Taxi, vilken taxi tar inte kort theese days.
Jag har kunnat betala löjligt små summor.
Dessutom har jag kunnat ta ut pengar i väldigt många butiker utan att handla.
Det, mina vänner, är frihet.

Men jag har också stött på problem.
I nattklubbsgarderoben fick jag ta till andra medel. I dörren tar de ofta VISA men när man kommer till garderoben blir det problem. Ljug eller dansa med jackan på helt enkelt.
På bussen tar de som bekant inte VISA, det är synd. Risken med kontanthantering kan jag förstå men visst borde man kunna betala med kort om man befinner sig utanför stadens automater. Det finns snabba kortläsare nuförtiden. Helt riskfritt för förarna.
Jag kunde inte få loss en kundvagn på ICA och fick släpa ton med varor i korg.

Min slutsats är den som följer:
Det är enklare med VISA.
Det går snabbare med VISA.
Du blir inte av med pengarna lika lätt med ett VISA.
Även småhandlarna har lärt sig fördelarna med VISA.
Och i värsta fall kan du ta ut pengar i butiken med ditt VISA.

Kontanter är sekundärt.













Inga kommentarer: