2008-12-15

Desiré: Om att spränga gränser


Den eviga frågan: vad är bra reklam och vad är receptet för att komma på de bästa idéerna? Oftast händer det ju bara. Ingen kan komma och säga att de har det hemliga receptet och även de bästa kreatörerna trillar i diket ibland, trots fantastisk research och kreativ höjd.

Alla vill vi väl någonstans förändra världen litegrann. Det är i alla fall min anledning till valet av reklamyrket. Jag vill påverka folk åt det bättre hållet, göra de uppmärksamma och förhoppningsvis göra en skillnad.
Jag tycker att jag de senaste veckorna, mer än vanligt, hört om folk som gör drastiska förändringar för att de vill spränga reklamens gränser. De säger upp sig, flyttar utomlands eller bosätter sig med sin Mac och likasinnade på en vind någonstans. Fast beslutna om att förändra världen och ändra reklamens rutiner. Det är fint. Jag gillar det.

Den störste förebilden inom gränssprängning måste väl ändå vara David Droga. Med sitt Tap project samlade han in massor med pengar på något vi ser som självklart och gratis. Och för att förbättra skolresultaten i New York kom Droga och hans reklambyrå Droga 5 på (och slutligen genomförde) idén om en mobil som kan ställas in på skol och fritidsläge. Så att barnen kan hålla reda på skolan och dessutom få fria talminuter ju bättre de sköter sig. Det lyckades också bra och höjde resultaten vad jag har läst.
Snacka om att göra ett problem till en nytta. Bokstavligt talat.
Låt oss alla spränga lite fler gränser.

Inga kommentarer: