2008-10-21

Desiré: Byråfolk Del 1

Något som jag tyckte var väldigt förvirrande när jag började nosa på reklambranschen var vem som gjorde vad. Jag har bättre koll nu men tycker fortfarande att det är lite förvirrande: vad har projektledaren för roll? Vad skiljer denne från produktionsledaren…och vad gör egentligen en planner?! För er läsare som inte är helt bekanta med branschen kommer, efter noggranna iakttagelser, här en hyfsat ambitiös och enligt vissa mått mätt vetenskaplig förklaring.

Produktionsledare: Nästan alltid en kvinna. Denna individ har koll på allt och det mesta och är ordningsam som få. Hon har minst dator men mest papper. Hon får ofta post och mejlar hela dagarna. Hon och orginalaren är bästa polare (oftast), både med varandra och tryckeriet. Det är också hon som slutgiltigt kollar igenom allt innan det går till tryck. Brukar kallas ”spindeln i nätet” och tvekar inte för att äta upp närmsta offer som trampat snett. Man ska hålla sig vän med produktionsledaren. Hon står på kundens sida.
Casual klädsel.
Säger ”jag har koll på det där”


Projektledare: Oftast charmigast och den som besitter mest social kompetens på en reklambyrå. Denne man/kvinna har hand om relationen med befintliga kunder, och framförallt, är expert på att ragga nya. Personen sitter ofta i möte och är i stort sett alltid stressad och på språng. Man ska vara snabb för att få fatt i en projektledare. Han/hon är också en del i det kreativa arbetet och är den som sågar många av kreatörernas idéer innan bitarna faller på plats. I slutändan är det denne envise filur alla har flåsandes i nacken.
Snyggt och medvetet klädd, ofta propert.
Säger ”vi tar det sen”


Copywriter:
Nu är vi inne på kreatörerna. Copywritern är den som tillsammans med Art Directorn tar fram idéerna, kreerar reklamen. En nyfiken människa som ofta sitter och brainstormar med andra kreatörer. Hummar, kluddrar och hummar igen innan den (såklart) fantastiska idén tar form. Copywritern är expert på kommunikation och älskar ord av alla dess slag. Det är han/hon som bär ansvaret för texten. Den här personen är oftast tystlåten men på papper kommer de mest fantastiska ting ut. Har underliga intressen.
Tar på sig det som ligger närmast sängen, ibland tröjan ut&in.
Säger: inte mycket

Art Director: Copywriterns bästa vän och svårast att förklara. De är ett team i vått och torrt. ADn sitter (såklart) och hittar på idéer tillsammans med ovan nämnda. Skillnaden är att denne är specialiserad på bild. Flummigare blir det inte. Fotograferar på fritiden och delar copyns säregna intressen. En vanlig missuppfattning är att Art Directorn måste vara expert på att rita, det är helt åt skogen. Adobe heter redskapet. Skisser däremot, det är genom skisser och åter skisser som det skapas fantastiska påfund. För det är idéerna som räknas. Har störst dator och förmånen att ha assistent.
Cool, typisk reklamstil och tjocka bågar.
Säger ”Riche ikväll eller?”

Nu har vi gått igenom kärnan. Fortsättning kommer inom kort.
Kom gärna med åsikter, är min beskrivning passande?

5 kommentarer:

The Girls Of Florida sa...

Haha. Ja, det mesta stämmer. Men i vårat lilla team snackar copywritern oavbrutet. Nja, nu när jag tänker på det har jag nog aldrig träffat en tystlåten copywriter.

fake it til you make it sa...

Nja, det kanske mest är en myt. De jag har träffat har också varit snackepåsar. För att inte tala om mig själv som jobbar mot yrket. Men visst är det en mysig känsla att se den där mystiska varelsen framför sig. Som knappt kan prata men skriver som en gud. Och har manchesterbyxor och randig tröja. Jag gillar det.

Anonym sa...

haha älskar beskrivningen!
"riche ikväll eller?"
men hur väljer man sin inriktning om man inte får en direkt magkänsla?
copy, AD eller projektledare?

din beskrivning fick mig att längta ÄNNU mer till att komma in i branschen. bring it on!
;)

/Linda

fake it til you make it sa...

Tack för komplimang =)

Hm det där med inriktning är svårt. Jag tror att det handlar om att börja en praktik eller liknande och känna in vad du blir mest intresserad av.
Kreera reklam eller projektleda det hela. Sedan om du är text eller bildintresserad, för att göra det hela enkelt.

Man märker ganska fort vad man dras åt och vem säger att de inte går att kombinera.

Bästa branschen!

The Girls Of Florida sa...

Haha. Ja, underbart. Men personen du beskriver är förmodligen en missförstådd författare. Dom är också mysiga.