2008-10-02

Desiré: Mitt Alias

Att vara Junior på reklambyrå betyder att man är överallt och ingenstans. Högt och lågt. Kul uppdrag blandas med struntgrejerna ingen annan vill göra. Inget konstigt med det.

Något man gör ofta är research, all möjlig, det är ibland skitkul, ibland mindre kul. Oftast är det lärorikt.
I våras när jag gjorde ett av dessa uppdrag valde jag att skapa en fakemejl. Fördelen: jag kunde utge mig för att vara student. Folk och företag är ofta snälla mot studenter och då mycket mer frikostiga med info, åsikter och annat. Grävandet gick lätt som en plätt. Från början var det som sagt bara en mejl med ett annat namn än mitt eget, men snart gick det hela över styr. Fakemejlen användes allt oftare. Det var kittlande att gömma sig bakom någon annans identitet. För lite så blev det. Jag började få post hemskickad med mitt påhittade namn som mottagare ”hon bor tydligen här”. Jag har även ringt människor och utgett mig för att vara denna tjej. Det gick för långt. Fakemejlen är avslutad och jag är från och med idag en lite ärligare människa…som får hitta nya sätt att vara listig på.


Inga kommentarer: