2008-10-16

Desiré: konferensrum till bredden fullt med fokus

Återigen, research.
Du har en tes, är ganska säker på den, men vill göra det där extra "det-som-inte-syns" jobbet för att kunna visa för kunden hur rätt du har och hur hårt du faktiskt jobbar.
En fokusgrupp är lösningen.
Skaffa en lagom stort, representativt gäng ur målgruppen. Locka med biobiljetter och mat (funkar i alla fall galant om de är i skolålder).
En vanlig vardagskväll slänger du sedan in dessa i valfritt, lagom stort, rum tillsammans med Subwaymackor och CocaCola. Efter två timmar har du material så du kan bada i det och förhoppningsvis är du ett steg närmare en fantastisk kampanj.
Ser man på!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Är ni av uppfattningen att fokusgrupper leder till att kunden köper bättre idéer i slutändan?
Min erfarenhet tyder på det motsatta. Ofta katastrofalt motsatta.

fake it til you make it sa...

Eftersom det här var min första och jag aldrig sett resultatet har jag ingen aning. Av vilken anledning skulle kunden köpa sämre idéer om man kan backa upp en bra idé med mer fakta "att ta på"?

Anonym sa...

Det finns en gammal naturlag som säger att ju mer man frågar desto mer svar får man. Olika svar. Och ju mer man analyserar desto mer tenderar man att komma tillbaka till samma ruta där man började.

Det värsta med fokusgrupper är nog att folket som sitter i dem vet om att de ska tycka till om reklam. I sådana situationer försöker man vara smart och förståndig istället för att vara uppriktig. Det är ungefär som att fråga folk på stan om de påverkas av reklam. Alla svarar nej, men säger att de har fler vänner som sväljer vad som helst.

Erfarenheten visar att förtester sällan ger bättre reklam, men däremot mer tillrättalagd och ofarlig reklam. Sådan reklam fungerar i allmänhet sämre.

fake it til you make it sa...

Nu klarnar det :) Har inte sett på det med sådana ögon tidigare.
Thanks.