2008-10-31

Desiré: Byråfolk Del 2

Då var vi framme vid andra delen av byråfolk. Nu börjar min expertis sina en aning. Jag har nämligen inte lika bra koll på några av de yrkesroller som ska beskrivas i det här avsnittet. Vissa av dem är inte lika traditionella som de som beskrivits innan och har ibland olika roller på olika byråer. Men jag ska göra mitt bästa.
Så:
”PAMPAMPARAAAM: (djup manröst) jaaag preeesenteeerar BYRÅFOLK DEEL 2”


Creative Director:
Denna position vill Adn och Copyn så småningom besitta. En Creative Director är det kreativa överhuvudet och från början en skolad Copywriter eller Art Director. Det är när han/hon har jobbat några år, blivit så kallad senior och varit med och skapat många och flera riktigt bra kampanjer som detta kan bli aktuellt. Personen blir då THE Kreatör eller chefen över kreatörerna. Eftersom denna i och med titeln CD är erkänt skicklig på att kreera reklam ska han/hon lägga sig i allt de andra kreatörerna gör, fungera som inspiration, frågelåda och bollplank och slutligen godkänna det som går ut. Om du någon gång valsar in på en byrå och ser en människa med ett mystiskt glow kring sin person kan du vara säker på att det är CDn du skådar.
Klär sig: som de andra kreatörerna fast dyrare.
Säger ”allt ska upp på väggen!”

Planner:
En för mig mycket luddig, och ganska ny, titel. En Planner har ofta utbildning från Handels och påstår sig vara expert på strategi, research och människors beteende gällande reklam. En målgruppsspecialist. Personen rotar statistik, fixar fokusgrupper, ordnar enkäter och gör diagram. Allt för att underlätta för kreatörerna. Ser helt enkelt till att resten av arbetsgruppen har tillräckligt på fötterna när reklamen ska börja kreeras.
Klär sig: som en typisk student från handels, snyggt och dyrt.
Säger (här är jag osäker) ”man ska tänka innan man talar”

Grafisk Formgivare:
Ofta ett måste. Här har vi ögat för detaljerna. En av dem som kan göra ut idéerna som ploppat upp i de andra kreatörernas hjärnor. Ibland besitter ADn denna kompetens, men oftast inte lika bra som en skolad formgivare. Denna flummis har ett genuint intresse och är grymt duktig på form. Designar allt från annonser och broschyrer till skivomslag, böcker och webbsidor. En konstnärssjäl som är expert på Illustrator.
Klär sig: i en mix av olika färger och former.
Säger ”keff”

Ännu finns det yrken kvar att beskriva. Nästa avsnitt kommer inom kort.
Och se nu till att kommentera och kanske komplettera.

1 kommentar:

Anonym sa...

Underbart att läsa.
/AD/Copy