2008-10-28

Desiré: Personligt med ICA

När jag i vanlig ordning pratade med min mor i telefon häromdagen berättade hon om ett kul erbjudande hon fått hem från ICA.
Min mamma är vegetarian och köper därutöver ganska udda varor. Det har lett till att hon nästan aldrig utnyttjat någon av mataffärernas rabattkuponger. De vanligaste varorna tilltalar inte henne. Mamma var nu mycket exalterad över att äntligen ha fått hem personliga erbjudanden.

ICA har alltså, genom ICA-kortet, kartlagt hennes shoppingvanor för att sedan skicka ett riktat DR till henne. Där fanns erbjudanden om billig balsamvinäger från Saltå Kvarn och ekologiska Makadamianötter med peppar, typ.
Äntligen säger jag. Att företag omkring oss kartlägger våra vanor är inget nytt. Skillnaden är att ICA kör med öppna kort och låter kartläggningen komma oss konsumenter till nytta. Klart man väljer butiken med personlig service på det här sättet. Från olika håll har det riktats kritik om att detta är intrång i privatlivet och hej och hå. Jag känner inte många som skulle må dåligt över kartlagda måltider. Värre är det att öronläkaren vet att jag hade klamydia förra sommaren (ett exempel).
Bra jobbat ICA!

1 kommentar:

Anonym sa...

Äntligen är det nån som skriver nåt positivt om denna innovativa direktreklam! Tack Desiré och Tack ICA!!! //Mamma